Top
Çağdaş Ertuna

Çağdaş Ertuna

cagdas.ertuna@milliyet.com.tr

25/02/2021

‘Çünkü bana kimse sormadı’

Banksy, savaş karşıtı, çevreci, insan ve hayvan haklarını savunan, tüketim çılgınlığını eleştiren ve kimliğini açıklamayan bir sokak sanatçısı.

Pandemi sırasında ise, Londra metrosunda koronavirüs temalı çizimler yaptı, bir resimde bir kemirgeni hapşırırken, bir diğerinde ise antibakteriyel jel sürerken çizdi.

Instagram hesabından koruyucu kıyafetler ve sprey boyayla metroya binerek vagona resim yaptığı görüntüleri de paylaştı.

Ama ne yazık ki metrodaki temizlik görevlileri ne kadar değerli bir sanatçının eseri olduğunu bilmeden çizimleri temizlediler, bu durumda Londra Belediyesi ve halkı Banksy’ye tekrar metroda resim yapması çağrısında bulundu.

Daha sonra ise Banksy, göçmen kriziyle ilgili üç eserini Bethlehem’de bir hastane için 1 milyon dolardan fazla yardım toplamak amacıyla Sotheby’s’in ‘Rembrandt to Richter’ başlıklı açık artırmasında satışa çıkardı.

Turuncu can yeleklerinin karaya vurduğu ‘Akdeniz Manzarası 2017’ adlı seriden elde edilen gelir Kudüs’te bulunan Bethlehem Hastanesi’ne bağışlandı.‘Çünkü bana kimse sormadı’

Banksy eseri Nottingham’da kalmayacak

Banksy, daha sonra Kovid-19 ile ilgili başka eserler de yaptı ama en son dört ay önce ortaya çıkan, Nottingham’daki hulahop çeviren çocuk eserinin ona ait olup olmadığı uzun süre tartışıldı.

Sonunda kendi sosyal medya hesabından açıklama yaparak eserin kendisine ait olduğunu kabul etti.

Kovid-19 döneminde kimse ondan böyle neşeli bir resim beklemiyordu ama o hayattan her koşulda keyif alan çocukla belki de bir mesaj veriyordu.

Şimdi ise Nottingham’daki duvar eseri Essex’teki Brandler Galleries’e satıldı, hem de yüz binlerce sterline.

Brandler Galleries’in sahibi John Brandler, eserin Nottingham’da kalmayacağını ve Nottingham Belediyesi’nin eseri burada korumak için ellerindeki fırsatı değerlendiremediğini açıkladı.

Bu, Brandler Galleries’in aldığı ilk Banksy eseri değil, daha önce aldıkları eserleri yerlerinde korumuşlar.

Örneklerden biri de Brandler’in 2019’da aldığı Banksy’nin Port Talbot’daki ‘Season’s Greetings’ olarak bilinen işi.

O zaman Brandler, eseri yerinde korumasını Port Talbot’u çağdaş sanat haritasında görünür kılmak için yaptığını açıklamıştı.

Oysa şimdi bu yeni eseri Bury St Edmunds’ta bir müzeye gönderecek, eser Mayıs’tan Eylül’e kadar devam edecek bir sergide sergilenecek.

Peki ama bu eseri neden Notting- ham’daki yerinde korumayı tercih etmediniz diye sorulduğunda, galeri sahibi Brandler’ın cevabı kısa ve net: “Çünkü bana kimse sormadı.”

“Zaten eserin yapıldığı binanın sahibine de benden önce kimse eseri koruma ya da alma talebinde bulunmamış” diyor.

“Belediye iyi niyetle eserin üstünü plastikle kapatmış ama duvarla plastik arasında hava alacak alan bırakmadıkları için eserin nemli havalarda küfleneceğini düşünememişler” diye de ekliyor.‘Çünkü bana kimse sormadı’

Bir sergiyle bir kasabayı ihya etti

Hatırlayacaksınız, tam beş yıl önce İstanbul’da en çok konuşulan ve tabii Instagram’da fotoğrafı en çok paylaşılan sergiydi ‘The Art of Banksy’.

İstanbul’daki serginin büyük bölümü limitli sayıda üretilen baskılardan oluşuyordu ama yine de ziyaretçiler tarafından büyük ilgi gördü.

Banksy’nin İngiltere’de açtığı turizm ve tema parkı endüstrilerine eleştiri getiren ‘Dismaland’ isimli süreli sergi, bulunduğu kasabaya 20 milyon sterlin (yaklaşık 201 milyon TL) gelir getirdi.

İşte bunları göz önüne alınca ve tabii Banksy’nin eserlerini bağışladığını düşününce eserin yerinde saklanmamasının aslında ne kadar büyük bir hata olduğunu bir kez daha görüyoruz.

Ve bu konuda yüzyıllar önce bile çok bilinçli olan ve Floransa’da üretilen hiçbir eserin Floransa’dan çıkarılmaması şartıyla koleksiyonlarını bağışlayan Mediciler’i saygıyla anıyoruz.

Yazıyı Paylaş

Google +

Whatsapp